Tuesday, December 6, 2011

qalbi nadak : luahan umat akhir zaman



Saya dan anda umat akhir zaman. Kebanyakan luahan mereka, ''kenapa sibuk mengingatkan aku? Ingat aku ni tak tau pasal agama? Diri kau dah sempurna?'' 

maaf, pahit untuk ditelan tapi ini realiti. 

walhal dalam kehidupan seharian kita pun, bukankah ada reminder? Cuba check cell phone or PDA, ada reminder berkaitan appointment kita, due date, exams and important dates. Sebab kita tahu, kita tak mampu untuk ingat semua. Saya juga seorang yang mudah lupa.

Tapi kenapa kita hairan apabila ada kata-kata yang mengajak kepada kebaikan baik di sekeliling atau di laman sosial facebook,twitter dan blog? seorang insan ini menyebut, kenapa peringatan perlu disebarkan, kenapa doa-doa terpampang di newsfeed atau timeline anda, kenapa tidak dirahsiakan, biar jadi rahsia antara hamba dan AlKhalid? Kenapa,kenapa dan kenapa?..

Kalaulah kita tahu,

Yang matlamat hidup kita untuk beribadah kepada Allah semata-mata, dengan pelbagai cara,
Yang kita bertanggungjwab menyebarkan risalah Islam di muka bumi,
Yang di akhirat kelak, kita akan disoal, apa yang telah kamu perbuat di dunia?
Yang di akhirat kelak, kita akan disoal, apakah kamu saling ingat-mengingati?
Yang kita menjadi Khalifah Allah di atas bumi, untuk bekal menuju akhirat. Karena kelak akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah.

Firman-Nya:-Maksudnya: Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berda'wah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang berjaya.(Ali Imran: 104)


Dalam ayat lain disebutkan "Kalian adalah umat terbaik yang dilahirkan bagi umat manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar dan beriman kepada Allah" (QS. Ali Imran: 110). Ada juga dalam QS. At Taubah: 71, Al Hajj: 41, Al-A'raf: 165, Al Maidah: 78-79 serta masih banyak lagi dalam surah yang lain.

Rasulullah SAW mengatakan bahawa antara punca berlakunya perpecahan ialah tidak melaksanakan kewajipan amar ma`ruf dan nahi mungkar: Maksudnya: Demi Allah hendaklah kamu melaksanakan amar ma`ruf dan nahi mungkar, hendaklah kamu menegah orang yang melakukan kezaliman, berilah dorongan kepada mereka agar menerima kebenaran, dan desaklah ia kepada kebenaran, ataupun Allah akan menyelisihkan hati-hati kamu antara satu sama lain, kemudian kamu akan dilaknati oleh Allah sepertimana Allah telah melaknati mereka itu. (Riwayat Abu Daud dan At-Tirmiziy)




Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yang terbaik dalam kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan.

Imam Hasan al-Basri

1 comment: