Tuesday, April 19, 2011

red tulip

Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,


Pagi yang indah ini sgt menenangkan, lagi tenang hati bila tengok bunga2 yg bru dibeli =D
Someone asked me yesterday,
''why are you wanna explode?''
then i realized my ym status was set as 'feel like exploding'.


It was rainy, and a bit of snow shower that day,
and my friend was complaining my driving skill,
i was like,
''can you please shut up while i'm driving?''
the road was too slippery and i just cant stop on time,
not that i purposely disobey the rule or whatnot,
not that i'm asking to be fined by authority either.


later that day,
i forgave my friend (I'm so sorry) but not myself,
i was thinking,tukar mode bahasa
peraturan yg dibuat oleh manusia kita sedaya upaya ikut,
macam mna pla dgn peraturan dan syariat Allah?
Syariat ialah hukum hakam Allah atau peraturan-peraturan yang telah Allah tetapkan melalui firman NYA di dalam Al Quran dan disampaikan oleh Sunnah Rasulullah SAW.

Kita sebagai umat Islam yang mengharapkan keredhaan Allah harus bercita-cita untuk hidup secara Islam dengan sebaik-baiknya. Untuk itu kita harus faham dan mengetahui bagaimana nak hidup secara Islam menurut Al Qur’an dan Sunnah Rasulullah SAW. Al Qur’an dan Sunnah Rasulullah SAW merupakan peraturan Allah untuk panduan hidup manusia. Langit, bumi dan segala isinya adalah kepunyaan Allah. Maka Allah jugalah yang berhak membuat peraturan-peraturannya. Allah sediakan peraturan itu untuk manusia menggunakan dan menjalankannya. Manusia wajib mengikuti peraturan Allah itu. Mereka tidak dapat mengikuti akal sendiri. Jika tidak ada hancurlah dunia ini, firman Allah :
“Lahirlah kerusakan di lautan dan di daratan akibat dari tangan-tangan manusia” [Q.S. Ar Rum : 41]
Jika ada manusia yang tidak mau terima peraturan dari Allah untuk mengatur hidupnya, rumah tangga, masyarakat, negara hingga alam yang lebih luas, hukuman Allah sangat berat.


Hukum syariat itu terbahagi kepada lima. Setiap tindak tanduk, amal perbuatan dan percakapan dalam kehidupan sehari-harian kita tidak terlepas dari 5 hukum syariat ini. Kelima-lima hukum dalam syariat itu adalah seperti berikut :
1. Wajib = dibuat dapat pahala, ditinggalkan berdosa, kedudukannya MESTI buat
2. Sunat = dibuat dapat pahala, ditinggalkan tak mengapa . kedudukannya ELOK buat
3. Haram = dibuat berdosa, ditinggalkan dapat pahala, kedudukannya MESTI tinggal
4. Makruh = ditinggalkan dapat pahala, dibuat tak mengapa, kedudukannya ELOK tinggalkan
5. Harus = dibuat atau ditinggalkan dosa tak dapat, pahala pun tak dapat.

What I'm trying to say?
Sebelum ini mgkin saya berfikir,
bagaimana nk mengubah org lain,
xperlu dan xckup pon semua tu,
diri sendiri dulu yg kna dipimpin.


Jadi,ini peringatan utk diri sendiri,
kalau nk sempurnakan aqidah,ibadah dan akhlak,
utamakan perkara terpenting : solat.
solat yang WAJIB 
sedaya upaya jga mengajak org lain
terutama subuh
kalau tidak,terasa zalimnya diri
terasa selfish , xbertanggungjawab


bila dh sempurna perkara pertama yg akan dihisab kelak tu,
bru la bleh nk bercakap psl perkara yg lbh besar
mcm mengajak menutup aurat dgn lbh baik ke,
memakai tudung menutup dada dan lain2.
teringat waktu saya mngadu result exam truk,
shabat sya sebut; bgaimana aspek usaha belajar utk exam tu?
klau percampurannya xelok,hasilnya pon xbrapa nk sdapla.*tersentap di situ*
percampuran yg bgaimana?mari kta fikirkan.


somehow,
bila difikirkan,
kita tahu peraturan2 jalanraya tersebut,
cth, kna berhenti di STOP sign,
cuma kdgkala terleka 'mengelamun' xnmpk sign, 
sehingga diingatkan oleh sahabat,
sama lah seperti syariat Islam,
kadangkala kita alpa terlupa,
waktu inilah peranan sahabat penting,
ingatkan.sama-sama memperingati.


xkisah walau bdk sekolah agama,
manusia ttap manusia,
Insan dan Naas itu lahir daripada kata akarnya Nasiya - Yansi bermaksud Lupa


mcm stu hierarchy,
bila tahu kewajipan SOLAT 
brulah boleh bercakap psal solat di awal waktu,
pergaulan dengan bukan muhrim,
bertudung sempurna hgga terbit rasa kehambaan,
hukum perempuan menari di khalayak ramai,


you know what i'm saying?
bila bnda fardhu dh diterima dan diamalkan sungguh2,
bru sng nk bercakap psl perkara2 yg lbh besar.
yg mnjadi tradisi yg sukar diubah.
well,level pengetahuan dan penerimaan manusia berbeza,
so we cant judge, i cant judge others,
first rule :  consider what we dont know.
their background and education.
their thinking and the way they view some things.


sebelum nk mengubah sesuatu,
ubah diri sendiri,
note to self: be the change you wanna see in others.
jgn nk mnunggu pemuda Islam bakal suami nk mengubah memimpin saya 
ke arah kebahagiaan dunia akhirat,
kalau niat dlm hati nk berubah tu xda,*dush3*


Ilmu agama sahaja tdak ckup,
kefahaman&amalan tu penting.
Satu jiwa yg dpt diberi cahaya dan hidayah,
lebih mulia dari dunia dan isinya.


xtaula ke mana post ini nk berakhir,
cuma mncurahkan rasa hati.
cuma sahabat akhowat2 sekalian,
tegurlah kala ak silap,
marahlah jika ak lupa diri seorang muslimah,
tariklah ak semula didik rasa kehambaan,
ak bukan malaikat.

Sunday, April 17, 2011

engrave the love

''Dear Biha,


   I hope being far away from Malaysia will not dishearten you from studying & living your life in Rochester. Have fun & gain lots of knowledge as much as you can coz opportunity like this doesn't always come by.


   If ever that you need someone to turn to, do drop by. Sometimes being far away from Malaysia pun boleh rasa lonely gak (kdg2..)


   Anyway, selamat berpuasa &selamat hari raya.
   May Allah bless you always.''
                                           -Madam Hajar-



These are words from my lovely teacher sent through mail with a box of 'kuih raya' a year ago.=)
I know right?thats so sweet of her.
And I never thought it will touch my heart so much when reading it again.
Especially when the lonely part come by,stay beside me,no intention of leaving.

How I wish to be at home,feeling of existence again.

Happy birthday madam.
I wish you Good Luck in all that you do,
For no one deserves it as much as you.
lots of love=)

Sunday, April 10, 2011

grateful enough?

hey there,
congratulations ayah.
bkn senang nk pg jln2 smpai ke China.
seronoknya la haih.
you must thrilled too=)

thanx mak jgk,
tak,saya xperlukan baju kurung moden sutera,
tak,saya pon xmau tudung berlapis2,
'mak xtw nk plih,sblah kanan kaler lain,belah kiri kaler lain.'haha
haha xpa2,i dont really need those.

cuma nk dgr suara je,
wlaupun pesanan yg sma,
'jaga diri'
'jgn tggai smyg'
'jgn seronok sgt'
'bwk keta leklok'
dan sedikit expectation,
'wah,dh pndai msak' = ='

lots of love from rochester.
i have the most wonderful parents in the world.
Thank you Allah.

p/s nk cri org yg mcm ayah.possible?

Sunday, April 3, 2011

A world of thanks

Well,thanks a lot to those with big heart,donating to my friend,shahir saad. May you all be blessed insyallah.Current total is $243 which is pretty awesome.!! and I'm in process transferring them to paypal malaysia. Hope everything would be fine and hope I did the responsibility as best as I could.


A little sharing from ''Men are from Mars, Women are from Venus'' and Baba Ali(halfourdeen.com):
~a woman need listener. When she gets into problem (or she thinks its a problem while its not for others), what she need is someone to listen. Just be there and say nothing. For me,a good friend is the best person to lend her shoulder to cry on to. Yes, these sources (book and website) focusing on marriage relationship but hey,lets grab something we slipped our eyes at.All in all,we gonna get there too.


~A good listener is the one who comfort her and ready to listen. If you dont have words to make her feel good,please dont make thing worse. When a woman talking and babbling about 'problems',do not interrupt her with solutions. People say men is naturally problem-solving creature,so they tend to propose solutions before women even finished bursting her feeling out.= =
So, all you have to do is listen.


~While for a man,when he is stressed out, he need space. Space to reflect himself and what he had done. During this 'timeout', instead of misunderstood that he's ignoring the world, respect him and dont be mad.
Urgh, I'm not really know how to explain this either.hahaha


To be continued~
Thanks again.=)

Tuesday, March 29, 2011

do you care to donate 1 dollar?




sahabat saya perlukan sumbangan material dan doa KITA semua=).

maklumat lbh lnjut :


''salam..kawan2..kmaren aku pi mlwt shahir.alhamdulillah..ni gambq aku ngn dia.dia leh gelak lg bila aku dok buat lwk.siap boleh angkat tgn wat peace lg.hehe.dia nmpak kuat..semangat dia pon kuat..aku ada pesan kat dia jgn putus asa.n dia ckp dia xkan putus asa..tp tatau la kan,acmna prasaan dia kat dlm.dia redha ngn sakit dia.tapi dia nak berjuang tuk trus sehat.dia rindu kwn2 smua.dia kirim slm kat kita semua.n ckp tma kasih..perkembangan stakat ni,bahagian kiri badan shahir lumpuh,juz dok tas katil tu jala..bahagian kpla y operte tu bengkak.mata pon dh boleh bukak.aku ckp ngn mak dia.doc ckp jenis cancer y shahir ni jns y agresif..wlupon dah dua kali bedah buang ktumbuhan tu,tapi still ada lagi y xleh buang,so doc nak laser y kecik2 tu..cumanya y kesian sbb mak ayah shahir gilir2 jaga dia.ulang alik dari kedah tiap2 minggu.femly pon xleh mai mlwt,sbb jauh.mak shahir baru baik breast cancer,ayah dia ada asma.xdak org len dah y leh jaga,mak ayah dia ja..sedih kot bila tngok mak dia dah tua2 jaga anak muda lagi,.bantuan kewangan xdapat lg..so dah bnyak duit hbs mak ayah dia dok ulang alik kedah klntan.kalau kita leh bagi duit sorang spluh ringgit pon aku rasa ok gak.bleh la tolong kaver duit tiket mak ayah dia..pastukan,.bila aku ckp ,kwn2 smua kirim slm kat shahir,smua syg shahir,semua dok doa bg shahir cpt sehat ,so shahir kena kuat,,mak dia ckp alhamdulillah..syukur shahir ramai kwn hat dok doa ..mak dia hrp kita semua xputus2 doakan shahir,n trus bagi semangat kat dia..time nak balik tuh aku peluk mak dia,mak dia nangis,ya Allah,,sebak gila..so,tu jala y aku leh kongsi sket2..n aku hrp bleh la ada sapa2 urus bab nak bg sumbangan duit sikit kat femly shahir.\sbb dia bknla org senang,mak ayah dia xgheja pon.at least lehla kita tolong sikit2 kan..pastu sapa y free pi la mlwt dia..bagi dia syok sikit..hehe..okess..tu ja =)'' (Madihah Mohd Fakhirudin,2011)


he's an active student,used to be Oraetor's league (school debate team) and PRS. too bad to see him laying semi-paralyzed now.suffering from brain tumor.

if anyone with paypal account want to donate, feel free to send it to fhyna_1910@yahoo.com 
walaupun xkenal ke,xsalah kn membantu? even 1dollar would not hurt much. anggaplah ianya salah satu sumbangan ikhlas untuk yang memerlukan.terima kasih kpd tgn yg menghulur,hanya Allah dpt mmbalas kemurnian hati kalian=)

reason2 untuk menyumbang:
1) sedekah jariah
2) setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. mgkin semua nmpk keadaan dia kritikal tp there's always hope.
3) a dollar equal to RM3.02 . currency berganda
4) syg penulis blog

Saturday, March 26, 2011

Adam dan Hawa

Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur dan Hawa melahirkan saat dirinya terbangun?


Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya,, Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cinta nya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebus nya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikan nya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang.

p/s: looking for these : 'Men Are From Mars,Women Are From Venus'  and 'The Lies About Muhammad'. Did any girlfriend with cash purchased it for me tonight?

Thursday, March 17, 2011

=l

disebabkan saya tak boleh nak marah kt orang, saya cuma rasa penat.

i cant get angry. and i'm sick of it? shouldn't it be a good thing?

hint: i'm talking about inability to get angry here