Sunday, May 16, 2010

letter to lil sis and mom

ooohhh rindunya adik saya T_T
nikmah,kak dh nk balik nie.wait for me.
dunworry,jgn ngamuk2 bila wt omwork lg.huhu

nur nai'mah,be a good girl for our mother.better than me.
you are blessed.dont be spoiled,when you got all attention needed from such a great parent,make it worth dear.

remember when mom showed you my childhood picture?
and you said it's you in the picture.
no wonder,because we actually look alike during child.cute chubby girl!!!=)

i'm figuring out what to get for your coming 11th birthday.ohh!! you are a big girl but i never feel you are growing up though.actually,i dont want you to.dont grow up.be my little girl.

and not to forget,to my mom,puan faridah hanim yaacob,
happy mother's day and happy teacher's day.
hadiah byk2 yg bdak2 bg tu bleh la bg kt kak nnti.hehe

i know i never said i love you,
and neither did you..
but we both know we loved each other a bit too much.
that's why i'm crying by myself,keeping my problem from you,i just dont want you to worry to much bout me.i'm a big girl now.




Wednesday, May 12, 2010

khusyuk dlm smyg?sbut senang,nk buat tu yg payah = ='




Post kali ini lebih tertumpu kepada bagaimana untuk kita melakukan pemantapan dalam ibadah khusus kita kepada Allah seharian. Kita ada 5 waktu solat fardhu sehari, tapi jika tak dilakukan dengan hati yang KHUSYUK, maka hilanglah kenikmatan dalam solat.

Bahkan syarat mukmin berjaya adalah khusyuk dalam solat sebagaimana yang telah Allah gariskan dalam ayat 1-2 surah Al-Mu'minun yang bermaksud:

"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) Mereka yang khusyuk dalam solatnya."

Kita perlu sedar bahawa perintah pensyariatan solat ini bukan semata-mata sebagai satu tanggungjawab yang wajib dilaksanakan oleh setiap orang beriman, bahkan ia adalah satu wasilah untuk menghubungkan hati, jasad dan akal kita directly kepada Allah s.w.t.


Seorang ulama' pernah menyebut : Solat adalah wasilah untuk kita berbual terus dengan Allah s.w.t.

Sebab itulah, solat sepatutnya memberi kekuatan luar biasa pada orang yang melakukannya. Kerana Allah telah sebutkan beberapa ayat dalam Al-Quran yang bermaksud:

"Sesungguhnya solat itu dapat mencegah perkara kejahatan dan kemungkaran."(Surah Al-Ankabuut, Ayat: 45).


"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (Iaitu) Mereka yang khusyuk dalam solatnya."[Surah Al-Mukminun : ayat 1-2]

Tetapi, majoriti masyarakat Islam pada hari ini hilang kekuatan itu. Kekuatan luar biasa daripada solat. Khusyuk adalah salah satu punca utama.

Tapi, bagaimana nak khusyuk dalam solat? Selalunya minda akan melayang-layang...teringat checklist assignment,teringat wishlist barang-barang untuk family waktu nak balik summer.
Saya terjumpa beberapa tips untuk kita khusyuk dalam solat:

TIPS KHUSYUK DALAM SOLAT

1) Dosa adalah penghalang, mintalah keampunan

Dosa kita selalunya menjadihijab (penghalang) untuk hati kita berhubung dengan Allah. Dosa yang berpunca daripada banyak kelalaian dan kealpaan ini mengakibatkan hati kita yang fitrahnya putih menjadi hitam diselaputi oleh dosa.

Hati menjadi gelap apabila terlalu banyak dosa dilakukan. Hati yang gelap tidak akan dapat melihat cahaya petunjuk daripada Allah s.w.t.

Banyak melakukan dosa juga menyebabkan hati kita keras, hilang kelembutannya dan sensitivitinya. Sensitif dan peka terhadap hal-hal dosa pahala. Hati akan hilang rasa takut terhadap Allah s.w.t., susah hendak mengalirkan air mata kerana banyaknya dosa yang dilakukan.

Oleh sebab itu, kita mesti keluar daripada kepompong dosa ini. Bagaimana caranya?
Mintalah keampunan daripada Allah dan bertaubat.
Taubat dalam erti kata sebenar adalah kembali kepada Allah. Kita tidak akan dapat kembali kepada Allah jika tidak dapat meninggalkan perbuatan yang berdosa. Sebab itulah, setelah memohon ampun daripada Allah, maka kita berazam bersungguh-sungguh untuk meninggalkan dosa itu dan tidak mengulanginya lagi.


2) Kemewahan dan kesenangan yang melalaikan, kurangkanlah

Ramai orang yang boleh bersabar apabila diuji dengan kesusahan, tetapi tidak ramai yang boleh bersabar apabila diuji kesenangan dan harta kekayaan.

Berada dalam kesenangan dan kemewahan mengakibatkan hati kita dilitupi oleh satu lapisan,zon yang kita sebutkan sebagai 'COMFORT ZONE' yang menghijab kita untuk lebih dekat dengan Allah. Zon ini menjadikan seseorang itu manja, hati yang tidak kuat dan tidak sabar bila diuji kesusahan. Hati yang sentiasa berada dalam 'comfort zone' ini susah untuk khusyuk dalam solat. 'comfort zone' ini telah menyebabkan hati kita terlalu selesa dan membuatkan diri kita malas untuk bermujahadah atau bersungguh-sungguh dalam amal ibadah kita.

Tidak salah untuk memiliki kesenangan dan kemewahan kerana itu adalah hak makhluk bernama manusia. Tetapi, perlu diingat, selalu senang akan membataskan hubungan kita dengan Allah. Bila hubungan terbatas, maka sukarlah untuk mendapat kekhusyukan dalam solat.
Gunakanlah kesenangan dan kemewahan sebaiknya di jalan Allah. Maka ia tidak akan melalaikan kita. Malah apabila kita ikhlas memberi sumbangan harta kepada orang yang dalam kesusahan dan memerlukan, hati kita akan terasa lebih lapang dan luas.

Kurangkan keselesaan kita dalam kesenangan dan kemewahan. Barulah lebih mudah hati kita khusyuk dalam solat.


3) Bacaan-bacaan dalam solat, fahamilah

Ada banyak bacaan dalam solat. Ada bacaan ketika rukuk, bacaan ketika sujud, bacaan ketika tahiyat awal dan akhir, bacaan Al-Fatihah, bacaan duduk antara dua sujud dan sebagainya.
Banyak bacaan dalam solat, tapi adakah kita memahami isi kandungan bacaan-bacaan tersebut?
Majoriti di antara kita tidak memahami apa yang dibaca dalam solat.


Sebenarnya bacaan di dalam solat ini banyak mengajar kita untuk menjadi hamba yang tunduk patuh dan menyerah diri kepada Allah. Sebagai contoh, bacaan ketika rukuk: "Maha Suci bagi Allah Yang Maha Agung serta pujian ke atas-Nya"


Jika dibaca dengan akal dan hati, maka akan terserlahlah kuasa daripada bacaan itu. Sebab itulah, orang yang solat dalam keadaan tidak memahami apa yang dibacanya, maka hatinya akan jauh daripada pemusatan fokus dalam solat. Maka bila hilang fokus, hilang juga kekhusyukan dalam solat.

Sebab itu kita boleh dengar dan lihat, ada orang yang menangis ketika solat. Kuasa bacaan itu telah terserap dalam hati mereka menjadikan mereka benar-benar menghayati suasana solat itu.


4) Buatlah persediaan sebelum solat

Solat adalah generator utama kepada iman kita. Sebab itulah pentingnya untuk kita memastikan agar solat ini dilakukan dengan baik. Tiada solat maka runtuhlah iman. Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud:

"Solat adalah tiang agama"

Pentingnya melakukan persediaan sebelum solat supaya solat mampu terlaksana dengan baik dan kita juga mampu untuk khusyuk dalam melakukannya. Persediaan ini haruslah meliputi semua aspek, baik persediaan daripada aspek akal, hati dan jasad.
Persediaan daripada aspek akal, kita sudah 'set'kan dalam minda kita untuk fokus terhadap solat dan usaha memahami makna bacaan dalam solat.
Persediaan daripada aspek hati, kita beristighfar sebelum solat, minta Allah bersihkan hati kita supaya kita dapat bertemu-Nya dalam keadaan hati yang sejahtera.
Persediaan daripada aspek jasad, kita sudah memenuhi saf pertama, tidak berbual-bual lagi dengan manusia dan solat dalam keadaan badan yang bersih dan wangi.

bolehlah pakat-pakat cuba try test.
nak khusyuk dalam solat jugakk=)

Friday, May 7, 2010

hukum solat hajat


artikel ini dipetik dari buku ''Hukum Solat Hajat'' tulisan Ustaz Rasul bin Dahri.

PERTANYAAN:
Saya sering ditanya dan diminta berhujjah dengan dalil syara, apakah solat hajat itu hukumnya sunnah (dituntut) atau bid'ah?

JAWAPAN:
Menurut para ulama hadis (muhaddis) bahawa semua hadis-hadis tentang solat hajat adalah hadis dha'if (hadis lemah). Maka tidak boleh mengamalkan hadis lemah walaupun banyak bilangannya. Oleh itu mendirikan solat hajat hukumnya adalah bid'ah kerana menurut Imam Bukhari rahimahullah (dan ramai imam-imam hadis yang lain) bahawa:
“Setiap rawi yang telah aku jelaskan tentang hadis solat hajat padanya mungkarul hadis, maka tidak boleh diterima riwayatnya.” [1]
1 Lihat Mizanul l’tidal. jld. 1. Hlm. 6.

Antara hadis yang menjadi hujah pada mereka yang melakukan solat hajat ialah:
“Dari Abdullah bin Abi Auf, ia berkata: Telah bersabda Rasulullah sallallahu alaihi wa-sallam: Barangsiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada salah seorang dari Hani Adam (manusia), maka hendakIah ia berwuduk serta menyempurnakan (membaguskan) wuduknya, kemudian soIat hajat dua rakaat. Setelah selesai solat hajat hendaklah ia menyanjung Allah dan berselawat kepada Nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam. Kemudian membaca doa hajat:”

Menurut ulama hadis, hadis di atas ini sangat lemah (daif). la dikeluarkan oleh Imam Tirmizi (1/477), oleh Imam Hakim (1/320) dan dikeluarkan juga oleh imam-imam yang lain. Hadis di atas ini dari jalan Faaid bin Abdullahrahman Abu al-Waruqa, dari Abdullah bin Abi Auf secara marfu'.

Imam Tirmizi dalam riwayatnya menjelaskan bahawa:
“Hadis ini gharib (asing), pada sanadnya ada perbincangan (maqal) disebabkan Faaid bin Abdurrahman telah dilemahkan di dalam hadisnya.”
Didapati sanad hadis ini sangat lemah kerana Faaid bin Abdurrahman telah dilemahkan oleh ramai (sejumlah besar) ulama hadis (muhaddis).
Di bawah ini dibawakan penjelasan para ulama hadis tentang Faaid bin Abdurrahman Abdul Waruqa':
1. Berkata Abdullah bin Ahmad dari bapanya (Imam Ahmad) bahawa hadis ini termasuk "Matrukul hadis" orang yang ditinggalkan (tidak boleh dipakai) hadisnya.
2. Berkata Imam Ibnu Ma'in: Dhaif dan bukan orang yang siqah (tidak dipercayai).
3. Berkatra Imam Abu Daud: Tidak berguna (istilah bermakna lemah/perawi lemah).
4. Berkata Imam Nasaii: Perawi yang tidak siqah atau matrukul hadis.
5. Berkata Imam Abu Hatim: Hadis-hadisnya dari Ibn Abi Aufa batil.
6. Berkata Imam al-Hakim: la meriwayatkan dari Ibnu Abi Aufa dan hadis-hadisnya adalah maudu' (palsu).
7. Berkata Ibn Hibban: Mungkarul hadis (hadis mungkar).
8. Berkata Imam Bukhari: Mungkarul hadis. Dan menurut jarah Imam Bukhari: “Setiap Rawi yang telah aku katakan padanya mungkarul hadis, maka tidak boleh diterima riwayatnya.” [2]
2 Lihat Mizanul I’tidal. 1/6.

Dengan keterangan ini jelaslah bahawa hadis tentang solat hajat sangat lemah kerana telah dilemahkan oleh ramai para ahli (ulama) hadis. Maka melakukan solat hajat adalah perbuatan bid'ah yang diada-adakan kerana tiada keterangan dalil yang sahih yang membolehkannya. Adapun pengganti solat hajat apabila ada keperluan atau hajat, ialah
solat istiharah sebagaimana yang terdapat dalam hadis-hadis yang sahih. Antara yang memuatkan hadis solat hajat di dalam kitab mereka dan melemahkannya ialah:
1. Imam al-Hakim. Lihat Al-Mustadrak 1/320.
2. Imam at-Tirmizi. Lihat Hadis no. 1/477.
3. Imam lbn Majah. Lihat Hadis no. 1348.
4. lbn Hajar. Lihat Kitab Tahzibut Tahzib 8/255
5. Imam An-Nawawi. Lihat Al-Azkar Hlm. 156.

Selain hadis daif (lemah) yang telah dijelaskan, terdapat lagi hadis
lemah untuk membolehkan solat hajat yang dimuatkan oleh Syed Sabiq
dalam kitabnya "Fiqih Sunnah" yang dianggap oleh beliau hadis tersebut
sebagai hadis sahih, tetapi menurut al-lmam Nasiruddin al-AlBani
rahimahullah bahawa hadis tersebut terbukti hadis lemah. [3]
3 Lihat penjelasan Al-Albani dalam kitabnya Tamamul Minnah. Hlm. 260.

Hadis yang dimaksudkan ialah:
“Dari Abi ad-Darda' radiallahu 'anhu berkata: Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wa-sallam bersabda: Barang sesiapa yang berwuduk lalu ia sempurnakan wuduknya, kemudian melakukan solat dua rakaat dengan sempurnanya, nescaya Allah akan menunaikan segala hajatnya (apa sahaja yang diminta)
cepat atau lambat".
Hadis di atas ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad rahimahullah dalam Musnadnya 6/442 - 443 dengan sanadnya yang lemah (dhaif). Di dalam sanadnya terdapat seorang rawi yang majhul (tidak dikenal/tidak diketahui), iaitu Maimun Abi Muhammad. [4]
Dengan demikian, kenyataan Syed Sabiq bahawa sanad hadis ini sahih adalah merupakan kesilapan dan tasaahul (perbuatan yang bermudahmudah) dalam mengambil hadis sebagai hujjah syara.

Dengan keterangan ini juga, diharap para ulama yang mengamalkan dan membiarkan umat mengerjakan solat hajat ketika mereka ada keperluan, seperti amalan di sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian tinggi apabila hampirnya menghadapi peperiksaan akhir, persatuanpersatuan agama apabila ada perayaan-perayaan tertentu, masjidmasjid dan surau-surau serta orang-orang perseorangan apabila menyambut hari-hari yang dianggap sebagai kebesaran Islam, maka mereka (terutamanya para ulama) perlu berhujjah dengan hujjah-huijah dari syara untuk membolehkannya agar mereka tidak melakukan bid'ah yang tercela iaitu bid'ah dhalalah.

istilah-istilah dlm ilmu hadis;
sanad : rantaian perawi (orang yang menyampaikan hadis)
matan : kandungan hadis
Isnad : rentetan sanad hingga sampai ke matan, sebagai contoh ialah "Dari 
Muhammad 
Ibnu Ibrahim, dari Alqamah ibnu Waqqash, dari Umar Ibnu Khaththab 
bahwa Rasullullah saw pernah bersabda: Sesungguhnya semua amal perbuatan itu 
berdasarkan niat masing masing." Sabda Nabi saw yang mengatakan: "Sesungguhnya
semua amal perbuatan itu berdasarkan niat masing-masing" disebut matan, 
sedangkan diri 
para perawi disebut sanad, dan yang mengisahkan sanad disebut 
isnad.
Musnad : hadits yang isnadnya mulai dari permulaan hingga akhir berhubungan, dan kitab yang menghimpun hadits hadits setiap perawi secara tersendiri,  seperti kitab Musnad Imam Ahmad. Musnid : orang yang meriwayatkan hadits berikut isnadnya.  

p/s: terasa kerdilnya diri ini.tersentak hati.familiar dgn terms2 ilmuhadis tapi masih tidak dapat mengenalpasti hadis dhaif yangmelibatkan amalan yang kerap dilakukan. ini baru hadis dhaif,belum lagi hadis-hadis palsu yang tidak kita kenalpasti.jadi,pesanan buat diri sendiri,teruskan belajar.pembelajaran tak patut berhenti selepas keluar sekolah.it should be a lifetime lessons.insyallah.